|
sanepid.forumoteka.pl forum pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
WTiA User
Dołączył: 20 Wrz 2007 Posty: 12
|
Wysłany: Czw Wrz 20, 2007 1:17 pm Temat postu: witam |
|
|
Witam wszystkich, ja wprawdzie nie jestem całkiem z waszej branży , ale pokrewnie - jestem szefem małego akredytowanego laboratorium przy oczyszcalni ścieków. Zajmujemy się głownie ściekami i osadami, ale wody też nam nie obce.
Pozdrawiam |
|
Powrót do góry |
|
|
Agilent MegaKozak Forumowy
Dołączył: 03 Lip 2007 Posty: 716
|
Wysłany: Czw Wrz 20, 2007 1:22 pm Temat postu: |
|
|
Serdecznie witamy.
Powoli ale konsekwentnie forum nam sie powieksza |
|
Powrót do góry |
|
|
WTiA User
Dołączył: 20 Wrz 2007 Posty: 12
|
Wysłany: Czw Wrz 20, 2007 1:27 pm Temat postu: |
|
|
Mam nadzieję, na jakąś wymianę doświadczeń zarówno technicznych jak i dotyczących akredytacji. A znalazłam Was zupełnie przypadkiem |
|
Powrót do góry |
|
|
Aguśka Forumowy wymiatacz
Dołączył: 26 Sie 2007 Posty: 191
|
Wysłany: Czw Wrz 20, 2007 8:32 pm Temat postu: |
|
|
witamy, witamy |
|
Powrót do góry |
|
|
rembrandtin Gość
|
Wysłany: Wto Sty 08, 2008 11:16 am Temat postu: prośba |
|
|
przepraszam że zabieram głos na Waszej stronie i zajmuje tym miejsce ale przypadkiem znalazłem tą stronke i pomyslalem ze warto sprobowac.
zamierzam otworzyc salon fryzjerski i szukam jakiejs strony z rozpisanymi dokladnie warunkami jakie musze spelnic zeby ktos z PSSE odebral lokal tzn ogolne warunki znam ale potrzebuje dokladnie wiedziec jakie dokumenty musze w PSSE zlozyc i wzory tych dokumentow. czy ktos mi pomoże? może jakis link gdzie znajde dokładny spis dokunentow i ich wzory ew. jesli komus by sie chcialo do mnie wyslac takie dokumenty bede ogromnie wdzieczny moj adres: rembrandtin@op.pl
z góry dziekuje i pozdrawiam. |
|
Powrót do góry |
|
|
Agilent MegaKozak Forumowy
Dołączył: 03 Lip 2007 Posty: 716
|
Wysłany: Wto Sty 08, 2008 2:45 pm Temat postu: |
|
|
Jezeli chodzi o warunki sanitarne to :
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 lutego 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 31, poz. 273); - dostępne na stronie sejmu www.sejm.gov.pl
a tak w skrocie:
WYMAGANIA SANITARNE, JAKIM POWINNY ODPOWIADAĆ ZAKŁADY FRYZJERSKIE, KOSMETYCZNE, TATUAŻU I ODNOWY BIOLOGICZNEJ
LOKALIZACJA I WARUNKI LOKALOWE
Zakład powinien być zlokalizowany w odrębnym budynku lub lokalu albo stanowić wyodrębnioną część budynku lub lokalu. Wejście do zakładu stanowiącego wyodrębnioną część budynku lub lokalu może być wspólne dla wszystkich użytkowników tego budynku lub lokalu i prowadzić z dróg komunikacji ogólnej lecz nie może być przechodnie tzn. prowadzić przez pomieszczenia, w których nie są świadczone usługi.
W zakładzie wydziela się:
1.
pomieszczenia, w których są świadczone usługi,
2.
pomieszczenia do wyrobu peruk wyposażone w umywalki z doprowadzoną ciepłą i zimną wodą,
3.
szatnię i poczekalnię dla osób korzystających z usług,
4.
pomieszczenia sanitarno-higieniczne dla osób korzystających z usług i zatrudnionych w zakładzie, przy czym w przypadku:
a/ zakładu stanowiącego wyodrębnioną część budynku lub lokalu, Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny może wyrazić zgodę na korzystanie z ustępu znajdującego się w innej części budynku lub lokalu, w odległości nie większej niż 75 metrów od zakładu, jeżeli dojście do tego ustępu odbywa się drogami komunikacji wewnętrznej,
b/ zakładów jednostanowiskowych miejsce do spożywania posiłków przez osoby zatrudnione w zakładzie oraz przechowywania odzieży można wydzielić w pomieszczeniu, w którym są świadczone usługi,
1.
pomieszczenie lub miejsce do przechowywania sprzętu do utrzymania czystości,
2.
pomieszczenie lub szafy do przechowywania preparatów kosmetycznych oraz czystej i brudnej bielizny,
3.
miejsce na pojemniki, w których są gromadzone odpady.
Ponadto w zakładzie należy wydzielić stanowisko do mycia i farbowania włosów wyposażone w umywalkę z doprowadzoną ciepłą i zimną wodą.
INSTALACJA WODNO-KANALIZACYJNA
Zakład powinien być przyłączony do instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej lub korzystać z własnego ujęcia wody. Do zakładu doprowadza się ciepłą i zimną wodę lub instaluje w nim urządzenia służące do podgrzewania wody. Ścieki ze wszystkich urządzeń sanitarnych, do których jest doprowadzona woda, są odprowadzane do instalacji kanalizacyjnej.
WYPOSAŻENIE
Przedmioty stanowiące wyposażenie zakładu, w szczególności meble, powinny mieć gładką, nie wchłaniającą kurzu i wody powierzchnię, odporną na uszkodzenia mechaniczne i działanie środków do dezynfekcji. Szatnie dla osób zatrudnionych w zakładzie wyposaża się w szafki, w których przechowuje się oddzielnie odzież własną, roboczą lub ochronną. Pomieszczenie lub miejsce do przechowywania sprzętu do utrzymania czystości wyposaża się w zamontowany na wysokości 0,5 m od podłogi zlew, z tym, ze w zakładach, w których znajdują się nie więcej niż 3 stanowiska, dopuszcza się wydzielenie miejsca wyposażonego w zawór ze złączką do węża oraz wpust podłogowy z syfonem.
ODPADY
W zakładzie należy ustalić instrukcję postępowania z odpadami. Odpady powinny być gromadzone w pojemnikach zamykanych, zaopatrzonych w worki foliowe.
BIELIZNA I ODZIEŻ ROBOCZA
Czystą bieliznę, odzież roboczą lub ochronną przechowuje się w przeznaczonych do tego celu szafkach, oddzielnych i odpowiednio oznakowanych.
Natomiast brudną bieliznę oraz odzież roboczą lub ochronną przechowuje się w wydzielonym pomieszczeniu lub miejscu, w zamkniętych i odpowiednio oznakowanych pojemnikach przeznaczonych do tego celu. Pojemniki z brudną bielizną oraz odzieżą roboczą lub ochronną po napełnieniu niezwłocznie usuwa się poza zakład. Pranie brudnej bielizny i odzieży roboczej lub ochronnej powinno odbywać się poza zakładem. Wykonywanie tych czynności w zakładzie jest możliwe tylko wówczas, gdy zakład posiada odrębne pomieszczenie na pralnię, spełniające wymagania określone w przepisach o warunkach technicznych budynków.
NARZĘDZIA, PREPARATY I INNE
Do wykonywania zabiegów używa się wyłącznie technicznie sprawnych narzędzi i urządzeń oraz preparatów o aktualnym terminie ważności i zaleconym stężeniu. Do dezynfekcji można używać tylko środków dopuszczonych do obrotu. Narzędzia przechowuje się w warunkach zabezpieczających je przed zanieczyszczeniem lub uszkodzeniem. Narzędzia jednorazowego użytku służące do świadczenia usług, powodujące naruszenie ciągłości tkanek, bezpośrednio po użyciu odkłada się do zamykanych, szczelnych pojemników o nienasiąkliwych ścianach. Narzędzia lub ich części, których stosowanie nie powoduje naruszenia ciągłości tkanek, po każdym użyciu dokładnie czyści się, myje i dezynfekuje. Natomiast narzędzia, których stosowanie powoduje naruszenie ciągłości tkanek, po każdym użyciu poddaje się dezynfekcji, a następnie myje i sterylizuje.
Narzędzia wielorazowego użytku poddaje się sterylizacji lub dezynfekuje przy użyciu środków do dezynfekcji. W przypadku narzędzi wykonanych z materiałów, uniemożliwiających poddanie ich sterylizacji należy dokonać dezynfekcji.
Preparaty kosmetyczne wykorzystywane przy świadczeniu usług przechowuje się, w oryginalnych opakowaniach, w sposób chroniący je przed utratą ich właściwości. Jeżeli zaś preparat kosmetyczny jest przechowywany w opakowaniu innym niż oryginalne, to na opakowaniu tym umieszcza się etykietę zawierającą nazwę preparatu, jego wytwórcę oraz termin, do którego może być użyty.
Na pojemnikach zawierających roztwór preparatów kosmetycznych i środków do dezynfekcji umieszcza się etykietę zawierającą:
1.
nazwę preparatu lub środka,
2.
datę przygotowania roztworu,
3.
termin, do którego może być użyty,
4.
imię i nazwisko osoby przygotowującej roztwór
Tamponów, płatków, gazików z waty, ligniny i ręczników papierowych używa się jednorazowo. Jeżeli materiały te używane są w czasie świadczenia usług mogących powodować naruszenie ciągłości tkanek, to należy je przechowywać w opakowaniach, na których umieszcza się etykietę zawierającą datę ich sterylizacji. Podkreśla się, iż w czasie świadczenia usług mogących powodować naruszenie ciągłości tkanek używać można wyłącznie jałowych materiałów, które przechowywane są oddzielnie w opakowaniach sterylizacyjnych, zabezpieczających je przed wtórnym skażeniem.
ZAKŁADY KOSMETYCZNE
W zakładach kosmetycznych zabiegi odbywają się w wydzielonych pomieszczeniach wyposażonych w umywalki z doprowadzoną ciepłą i zimną wodą. W tych zakładach, w których stosuje się preparaty kosmetyczne powodujące zewnętrzne zanieczyszczenie ciała należy wydzielić łazienkę wyposażoną w natrysk, miskę ustępową oraz umywalkę, dostępną bezpośrednio z pomieszczenia, w którym są świadczone usługi.
Jeżeli w zakładzie kosmetycznym są świadczone usługi w zakresie pedicure, wydziela się stanowisko o powierzchni co najmniej 6 m2, odizolowane od innych stanowisk. Stanowisko to wyposaża się w:
1.
brodzik do moczenia nóg z bieżącą ciepłą i zimną wodą lub
2.
przenośny brodzik do moczenia nóg, który myje się i dezynfekuje po każdym użyciu.
ZAKŁADY TATUAŻU
Zabiegi w zakładach tatuażu odbywają się w wydzielonych pomieszczeniach wyposażonych w umywalki z doprowadzoną ciepłą i zimną wodą.
Do przekłuwania ciała należy stosować wyłącznie pistolety, w których elementy mające kontakt z ciałem są jałowe.
ZAKŁADY ODNOWY BIOLOGICZNEJ
W zakładach odnowy biologicznej, w których znajdują się pomieszczenia do ćwiczeń fizycznych, masażu wodnego lub sauny, wydziela się szatnie.
Szatnia taka powinna składać się z:
1.
pomieszczenia do przechowywania odzieży o powierzchni dostosowanej do maksymalnej liczby osób korzystających z usług świadczonych w zakładzie lecz nie mniej niż 0,5 m2 wolnej powierzchni podłogi na osobę, wyposażonego w oddzielne dla każdego:
*
miejsca do siedzenia,
*
szafki lub wieszaki na odzież,
2.
pomieszczenia sanitarnego dostępnego bezpośrednio z pomieszczenia do przechowywania odzieży i wyposażonego co najmniej w:
*
1 natrysk dla 10 osób,
*
1 umywalkę dla 10 osób,
*
1 ustęp.
Należy ponadto pamiętać, że w przypadku zorganizowania wspólnych ćwiczeń dla kobiet i mężczyzn wydziela się osobne szatnie dla kobiet i mężczyzn. Przy czym pomieszczenie do przechowywania odzieży może być wspólne pod warunkiem wydzielenia co najmniej jednej kabiny do przebierania.
Pomieszczenia do ćwiczeń fizycznych wyposaża się w klimatyzację lub wentylację mechaniczną, o wydajności zapewniającej przepływ powietrza zewnętrznego w ilości co najmniej 50 m3/godz. na jedną osobę, przy uwzględnieniu maksymalnej liczby osób korzystających z usług świadczonych w zakładzie, zaś w siłowniach co najmniej 100 m3/godz. na jedną osobę.
W pomieszczeniu solarium, masaży mokrych oraz w pomieszczeniach, w których znajdują się natryski i łaźnie parowe, instaluje się wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną, podciśnieniową.
Urządzenia do opalania, a także stanowisko do masażu suchego powinny być umieszczone w wydzielonym pomieszczeniu lub miejscu. Takie pomieszczenie lub miejsce powinno być osłonięte ściankami o wysokości co najmniej 2 m i wyposażone w:
1.
zasobnik z ręcznikami jednorazowego użytku;
2.
środki dezynfekcyjne;
3.
szafkę lub wieszak na odzież osób korzystających z usług.
Łóżka lub kabiny do opalania powinny być wyposażone w nawiew powietrza i regulację parametrów. Po każdym użyciu łóżko lub kabinę do opalania dezynfekuje się, zaś informację o wykonaniu tej czynności należy umieścić w widocznym miejscu.
W pomieszczeniu masażu wodnego, łaźni parowej i w pomieszczeniu natrysków instaluje się wpusty podłogowe oraz zawory ze złączką do węża. W pomieszczeniach tych nie stosuje się podestów. Należy pamiętać, że przepływ wody dla jednego sitka natryskowego powinien wynosić co najmniej 40 l na osobę.
Ponadto w pomieszczeniu masażu przy stanowisku do masażu instaluje się umywalkę, dozownik mydła w płynie oraz umieszcza się ręczniki jednorazowego użytku.
Osoby korzystające z masażu wodnego, łaźni parowych i natrysków powinny posiadać ochraniacze na stopy.
W zakładzie, w którym znajdują się pomieszczenia sauny, wydziela się pomieszczenie sanitarne, składające się co najmniej z jednego natrysku, umywalki i ustępu.
Osobom korzystającym z sauny należy zapewnić oddzielne przebieralnie. Przy czym dopuszcza się możliwość korzystania z innych przebieralni i pomieszczeń sanitarnych, jeżeli znajdują się w sąsiedztwie sauny.
Trzeba pamiętać, że w zakładzie odnowy biologicznej organizuje się pomieszczenie lub miejsce do wypoczynku dla osób korzystających z usług tego zakładu. W pomieszczeniu do wypoczynku przy saunie należy zapewnić co najmniej 2 wymiany powietrza na godzinę.
ZAKAZY
Niedopuszczalne jest:
*
wielokrotne używanie narzędzi przeznaczonych do jednorazowego użytku,
*
stosowanie preparatów kosmetycznych nie spełniających wymagań określonych w przepisach o kosmetykach oraz o substancjach i preparatach chemicznych,
*
palenie w zakładzie wyrobów tytoniowych poza miejscami wyraźnie wyodrębnionymi w tym celu,
*
wprowadzanie zwierząt do zakładu,
INNE
Ustawodawca dopuszcza:
*
sprzedaż, w wydzielonym pomieszczeniu lub miejscu, artykułów fryzjerskich, kosmetyków oraz wyrobów perukarskich,
*
podawanie lub sprzedaż napojów bezalkoholowych, przy zachowaniu warunków określonych w przepisach o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 17 lutego 2004r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej (Dz. U. Nr 31, poz. 273), które weszło w życie z dniem 28 maja 2004r. |
|
Powrót do góry |
|
|
rembrandtin Gość
|
Wysłany: Sro Sty 09, 2008 12:11 pm Temat postu: |
|
|
piekne dzieki ale to rozporzadzenie czytalem a chodzilo mi jakie dokumenty musze zlozyc w PSSE ale ok juz znalazlem jeszcze raz dzieki |
|
Powrót do góry |
|
|
Mona Forumowy wymiatacz
Dołączył: 29 Cze 2010 Posty: 149
|
Wysłany: Sro Cze 30, 2010 8:32 am Temat postu: |
|
|
Jestem nowa i poruszam się trochę po omacku.
Znalazłam miejsce do przywitania się - więc witam wszystkich
Czytam z zainteresowaniem wiele wątków. Zauważam jednak, że chętniej Goście rozwiązują swoje problemy, niż my wymieniamy specyficzne przecież doświadczenia. Pozdrawiam.
PS. Post rembrandtina (o zakładzie fryzjerskim) i odpowiedź na niego należałoby przenieść do tematu "co i jak w sanepidzie"
PS2. A wszystkie powitania (cztery watki) może połączyć w jeden temat. |
|
Powrót do góry |
|
|
gazela Forumowy wymiatacz
Dołączył: 01 Kwi 2022 Posty: 206
|
Wysłany: Nie Sie 21, 2022 1:04 pm Temat postu: |
|
|
Tak naprawdę ja raczej się jeszcze tymi rzeczami nie interesuję ale muszę dodać, że bardzo ważną kwestią jest przede wszystkim to aby wiedzieć zdecydowanie jak najwięcej o znakowaniu laserowym tworzyw sztucznych. Myślę, że bardzo interesująco o tym napisano w https://mediadesign.pl/znakowanie-tworzyw-sztucznych i właśnie dlatego taka wiedza może nam się przydać. |
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz dołączać plików na tym forum Możesz ściągać pliki na tym forum
|
Załóż bezpłatnie forum phpbb2 lub phpbb3 na Forumoteka.pl
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|