Forum sanepid.forumoteka.pl Strona Główna sanepid.forumoteka.pl
Opis Twojego forum
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Prawdy i mity o odchudzaniu

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum sanepid.forumoteka.pl Strona Główna -> Aktualności
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Agilent
Site Admin


Dołączył: 03 Lip 2007
Posty: 757

PostWysłany: Pon Sie 06, 2007 8:19 am    Temat postu: Prawdy i mity o odchudzaniu Odpowiedz z cytatem

Nie wystarczą dobre chęci. Aby trwale zgubić nadwagę i nie narazić się na efekt jojo, musisz wiedzieć, jak to zrobić i co możesz jeść, a czego się wystrzegać.

Czekolada gorzka nie tuczy - FAŁSZ!


Nie ma większego znaczenia, czy jest to czekolada gorzka, biała, czy mleczna z orzechami. Tabliczka każdej z nich (100 g) zawiera ok. 500 kcal i ok. 30 g tłuszczu. Wyższość gorzkiej polega na tym, że jest w niej dużo kakao (min. 70 proc.), a co za tym idzie - także antyoksydantów opóźniających proces starzenia i chroniących przed chorobami serca.
Rada: Warto ją jeść, ale z umiarem!

Można zdrowo schudnąć 10 kg w ciągu miesiąca - FAŁSZ!

Oczywiście, że jesteś w stanie zgubić nawet więcej niż 10 kg. Wystarczy prawie nic nie jeść i efekt będzie murowany. Tyle że nie na długo. Jeżeli tylko przestaniesz się katować głodową dietą i spróbujesz więcej jeść, nadwaga wróci z nawiązką. Szybkie chudnięcie oznacza w pierwszym etapie głównie utratę wody. Jeżeli rzeczywiście chcesz skutecznie spalić zapasy tłuszczu, musisz przyspieszyć tempo przemiany materii. Najlepiej zacząć od stopniowej zmiany sposobu odżywiania, tak by Twój organizm nie protestował przeciw nagłym ograniczeniom. Staraj się jeść jak najbardziej urozmaicone posiłki, a nie odczujesz żadnych niedoborów i głodu.
Rada: Nie staraj się bić rekordów. 2 kg mniej w ciągu miesiąca to optymalny ubytek wagi i... dobry początek.

Nie każdy może jeść produkty pełnoziarniste - FAŁSZ!

O ile makaron pełnoziarnisty i kasza raczej nie wywołują przykrych objawów, o tyle muesli i chleb z mąki z pełnego przemiału mogą powodować wzdęcia. To zazwyczaj dowód rozleniwienia układu trawiennego produktami z białej mąki.
Rada: Pełne ziarna wprowadzaj stopniowo.


Napoje nie są winne nadwadze - FAŁSZ!

Większość z nas zwraca uwagę na zawartość talerza, a nie szklanki. O tym, że napoje mogą stanowić sporą część dziennej dawki energii, myślimy rzadziej. Tymczasem wszystkie one, z wyjątkiem wody, herbaty i kawy bez dodatku cukru i mleka, mają swoją kaloryczną cenę. Pokazuje to nasza tabelka (dane, z wyjątkiem piwa, dotyczą 200 ml).
Rada: Jednego dnia spisz wszystko, co wypiłaś, i podsumuj kalorie.

Kieliszek wina pomaga w trawieniu - FAŁSZ!

Czerwone wino zawiera chroniące przed chorobami serca antyutleniacze, ale to w odchudzaniu nie pomaga. Nie wspomaga trawienia, a wprost przeciwnie, kusi, by zjeść do niego kawałek sera.
Rada: Na diecie unikaj alkoholu.

Ziemniaki i gotowana marchewka przeszkadzają w zrzucaniu nadwagi - FAŁSZ!

Opinię tuczących zawdzięczają wysokiemu indeksowi glikemicznemu. Oznacza to, że po ich zjedzeniu poziom cukru we krwi błyskawicznie wzrasta, a potem szybko spada. Nagły spadek powoduje trudne do opanowania uczucie głodu. Takie huśtawki nie sprzyjają racjonalnemu odżywianiu, bo masz wtedy ochotę zjeść wszystko, co jest pod ręką. Z drugiej strony ziemniaki i marchew są cennym i tanim źródłem błonnika, potasu i witamin, które przyspieszają metabolizm.
Rada: Jedz je z produktami, które mają niski indeks glikemiczny, np. z sałatą, ogórkami, jogurtem. Poza tym bardziej niż sama marchew czy ziemniaki tuczą dodatki, z którymi je tradycyjnie jemy, np. ciężkie, zawiesiste sosy, tłuste mięso czy zasmażki.

Kawa pomaga schudnąć - FAŁSZ!

Zawarte w niej kofeina i witaminy z grupy B stymulują wprawdzie spalanie tłuszczu, ale większa ilość kawy wypłukuje pożyteczne minerały (wapń, magnez i potas).
Rada: Do każdej filiżanki kawy wypijaj szklankę wody mineralnej. Unikaj picia kawy z cukrem - jej wpływ na twoją wagę będzie wtedy naprawdę minimalny.

Dzięki białku schudniesz szybciej - PRAWDA!

Wbrew obiegowym opiniom nie powinnaś w czasie odchudzającej diety skreślać ze swego jadłospisu pokarmów białkowych, takich jak mięso, ryby, nabiał. Białko jest podstawowym budulcem tkanek, a właśnie te produkty są jego głównym źródłem. Jeżeli dostawy białka będą za małe, organizm zacznie go pobierać z mięśni i zamiast gubić wałeczki, stracisz część tkanki mięśniowej. To strata tym boleśniejsza, że wpłynie na zwolnienie tempa przemiany materii.
Rada: Jedz mięso, ale chude, np. drobiowe, ryby oraz nabiał o obniżonej zawartości tłuszczu.

Zapach prawdziwej wanilii zmniejsza apetyt na słodycze - PRAWDA!

Zazwyczaj sięgasz po słodycze, gdy chcesz poprawić sobie nastrój. Łakociami łagodzisz stres, bo pobudzasz wytwarzanie tzw. hormonu szczęścia. Podobnie działa zapach prawdziwej wanilii.
Rada: Skrop chusteczkę olejkiem i wąchaj ją, gdy np. znajdziesz się w pobliżu cukierni.

Picie wody pomaga przetrzymać atak głodu - PRAWDA!

Brzmi to mało prawdopodobnie, bo woda przecież nie ma kalorii. Jednak w tym wypadku liczy się jej... objętość. Woda nawilża i oczyszcza organizm, a wypełniając żołądek, łagodzi także uczucie głodu. Jeżeli chcesz zjeść mniej na obiad, pół godziny wcześniej wypij powoli, małymi łyczkami, szklankę wody mineralnej.
Rada: Staraj się tylko unikać mocno gazowanej wody, bo bąbelki działają odwrotnie - pobudzają apetyt.

Produkty light mogą tuczyć - PRAWDA!

To, że są niskokaloryczne, kryje w sobie pułapkę. Zyskujesz wrażenie, że możesz zjeść ich więcej, i przestajesz się kontrolować. Tymczasem tam, gdzie jest mniej tłuszczu, jest więcej cukru itd.
Rada: Jeżeli chcesz schudnąć, produkty light też jedz z umiarem.

Trzeba jeść jak najwięcej ryb - PRAWDA!

Jest w nich tauryna, która wspomaga metabolizm i ułatwia spalanie zapasów tłuszczu. Ryby są doskonałym produktem dietetycznym - dostarczają łatwo przyswajalnego białka i zdrowych nienasyconych kwasów tłuszczowych.
Rada: Jedz ryby przynajmniej 2 razy w tygodniu. Przyrządzaj je z małą ilością tłuszczu.

Owoce morza są dietetyczne - TAK I NIE

Jeżeli lubisz sałatkę z krewetek lub grillowane kalmary, możesz je jeść bez obawy, bo porcja 100 g ma nie więcej niż 100 kcal. Za to zawierają one sporo cholesterolu (w przeciwieństwie do ryb).
Rada: Lepiej jeść je bez dodatku tłuszczu, np. z sałatą i tylko od czasu do czasu.


Jeżeli chcesz schudnąć, unikaj tłuszczu - TAK I NIE

Na pewno powinnaś znacznie ograniczyć jego ilość w twoim jadłospisie. 1 g tłuszczu to aż 9 kcal - bez względu na to, czy jest to zdrowa oliwa, czy zawierający szkodliwe nasycone kwasy tłuszczowe smalec (np. łyżka oliwy to aż 180 kcal). Nie możesz go jednak całkowicie wyeliminować. Tłuszcze są drugim po węglowodanach źródłem energii, a ich brak spowalnia metabolizm. Niektóre witaminy (A, D, E, K) rozpuszczają się tylko w tłuszczach - inaczej twój organizm ich nie przyswoi.
Rada: Jedz zdrowe tłuszcze i nabiał o obniżonej zawartości tłuszczu (ale nie odtłuszczony).

Świeże warzywa są lepsze od mrożonek - TAK I NIE

Latem i jesienią na pewno, bo dojrzewają na słońcu i zawierają maksymalnie dużo składników odżywczych, których potrzebujesz do prawidłowej przemiany materii. Zimą lepsze są mrożonki. Świeże warzywa spod folii mają mniejszą wartość i są zabezpieczane konserwantami.
Rada: Jedz warzywa sezonowe!

_________________
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Sylwia



Dołączył: 05 Gru 2016
Posty: 67

PostWysłany: Pon Gru 05, 2016 3:21 am    Temat postu: Forumoteka.pl Odpowiedz z cytatem



Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Ba
Semi-pro User


Dołączył: 03 Lip 2007
Posty: 38

PostWysłany: Sro Sie 08, 2007 6:27 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Najnowsze badania wykazują, że produkty mleczarskie bynajmniej nie są tak szkodliwe, jak kazano nam wierzyć. Wręcz przeciwnie – są dobre dla zdrowia. W szczególności niektóre tłuszcze, proteiny i witaminy zawarte w pełnotłustym mleku wpływają korzystnie na metabolizm, z czego wcześniej nie zdawano sobie sprawy. Według naukowców z Cardiff Univeristy może to sprzyjać zrzuceniu zbędnych kilogramów.

Specjaliści od żywienia latami wmawiali nam, że wszystkie tłuszcze są złe. Oczywiście tusza rzadko idzie w parze ze zdrowiem, ale docenienie tłuszczów omega 3, których źródłem są głównie ryby oraz oliwa z oliwek, otworzyło nam oczy na dobre tłuszcze. Teraz walijskie badanie wykazało, że regularna konsumpcja średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych zawartych w pełnotłustym mleku i produktach nabiałowych (serze i jogurcie) może pomóc osobom cierpiącym na zespół metaboliczny, łączący się z cukrzycą typu 2 (insulinoniezależną) i otyłością, a jednocześnie o dwie trzecie zmniejsza ryzyko udaru i zawału serca.

Dość jednak tego naukowego wymądrzania się. Gęsta śmietana z dżemem i gorącymi babeczkami, serek wiejski, pełnotłuste mleko, gęste jogurty i masło, które jest niewątpliwie najsmaczniejszym smarowidłem na grzankę, to perły wiejskiego dziedzictwa gastronomicznego. Są jednocześnie tak pyszne, że w człowieku wzbiera ochota do życia. Dbałość o składniki, ale i o smak tego, co jemy, to na pewno pierwszy krok ku zdrowej diecie.

Lęk przed tłuszczem w mleku to neuroza świeżej daty. Jeszcze nie tak dawno pełnotłuste mleko uchodziło za idealne pożywienie dla dzieci, inwalidów i w gruncie rzeczy każdego. W szkole dosłownie faszerowano nim uczniów. Teraz święci triumfy mleko półtłuste lub, co gorsza, całkiem odtłuszczone – ten niebieskawy, wodnisty, pozbawiony smaku płyn upodobały sobie zwłaszcza wyzbyte radości życia chude szkapy. Co zaś do mleka sojowego, to określanie tym mianem płynu o dziwacznym, drewnopodobnym smaku jest chyba nieporozumieniem. Mleko produkują ssaki, a nie ziarna. Nawet tak zwane mleko pełnotłuste nie jest już tym, czym było. Moje dzieci nie pędzą rano na złamanie karku do kuchni, rywalizując o to, komu dostanie się górna warstwa mleka do płatków, jak to było w naszych czasach. Mleko jest obecnie homogenizowane, jednolite i pozbawione charakteru.

Jeśli natomiast chodzi o całą gamę produktów o obniżonej zawartości tłuszczu, które okupują schłodzone gabloty w supermarketach, jest to jakiś dziwaczny wymysł. Rozwinęliśmy się ewolucyjnie, aby jeść pożywienie w postaci naturalnej, a jeśli w ciągu ostatniego wieku zaczęliśmy prowadzić mniej aktywny tryb życia, odpowiedzią powinno być spożywanie mniejszej ilości pokarmu. Te sztuczne produkty są cieniem swego oryginału. Choć na kartonie zapewniają, że wersja półtłusta smakuje tak samo jak tłusta, nie jest to prawdą. Ser o obniżonej zawartości tłuszczu ma plastikową konsystencję i nijaki smak. To byle jaki posiłek. Niskotłuszczowy cheddar smakuje na toście jak upieczony poliester.

Albo taka półtłusta śmietanka. Nie jest to zły produkt, jeśli polać nim owoce albo wymieszać z miodem. Nie zastąpi jednak oryginału. Ma bardziej cierpki smak, jest rzadsza i nie tak przyjemna w ustach. A co najważniejsze, nie reaguje tak samo jako dodatek do potraw. Należy ją traktować jako zupełnie osobny składnik.

Serek śmietankowy w najlepszej wersji jest chłodny i kremowy, rozpuszcza się na języku i satysfakcjonuje podniebienie bogatym smakiem. W najgorszej wersji przypomina obrzydliwą, stająca w gardle maź.

Masło – żółciutkie dzięki mleku krów pasionych na letniej łące lub bardziej słomkowe z zimowego udoju – jest tak pyszne, że odrobina dodana do gotowanych warzyw potrafi przeobrazić je w danie smakosza. Pofarbowane na jaskrawożółty kolor niskotłuszczowe smarowidła to jakaś karykatura masła. Mogą stanowić skuteczny element diety odchudzającej tylko dlatego, że smakują tak odstręczająco, iż nikt nie będzie miał ochoty drugi raz posmarować nimi grzanki.

Nie jestem przekonana, że te produkty służą osobom na diecie. Każdy człowiek dbający o wagę dobrze wie, że produkty o niższej zawartości tłuszczu nie dają poczucia sytości. Kończy się na tym, że zamiast jednego niskotłuszczowego jogurtu zjadamy dwa, pochłaniając w ten sposób nawet większą liczbę kalorii, niż gdybyśmy zjedli jeden zwykły jogurt, a do tego tracimy na smaku.

Lista witamin na opakowaniu nie mówi nam nic. Składniki odżywcze najskuteczniej działają razem, a tłuszcz jest ich istotnym składnikiem. Na przykład wapno nie zostanie odpowiednio wchłonięte bez witaminy D, w którą obfitują produkty mleczne – z wyjątkiem tych niskotłuszczowych. Nikt nie twierdzi, że zajadanie codziennie na śniadanie gęstej śmietany przedłuża życie, ale wzbogacenie diety umiarkowaną ilością produktów mlecznych nikomu nie zaszkodzi, jest zdrowe i poprawia samopoczucie.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
lukasz
Semi-pro User


Dołączył: 31 Lip 2007
Posty: 42

PostWysłany: Pią Sie 24, 2007 11:21 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

hehe, ja od dzis zaczalem sie odchudzac. Dziennie 2 maslanki i nic poza tym Smile ciekawy jaki bede mial efekt po tygodniu.... pewnie maslankowy Smile
_________________
Uniwersytet Gdański - Wydział Chemii - Ochrona Środowiska
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Agilent
Site Admin


Dołączył: 03 Lip 2007
Posty: 757

PostWysłany: Pią Sie 24, 2007 1:31 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Pewnie rozwolnienie Very Happy
_________________
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Agilent
Site Admin


Dołączył: 03 Lip 2007
Posty: 757

PostWysłany: Pią Sie 24, 2007 1:31 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

A jak chcesz sie odchudzać to najlepsza dieta to ŻTP
_________________
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Ba
Semi-pro User


Dołączył: 03 Lip 2007
Posty: 38

PostWysłany: Pią Sie 24, 2007 8:20 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

ja słyszałam o MŻ mniej żreć Smile
a ten Twoj skrot co oznacza?
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Sylwia



Dołączył: 05 Gru 2016
Posty: 67

PostWysłany: Pon Gru 05, 2016 3:21 am    Temat postu: Forumoteka.pl Odpowiedz z cytatem



Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Agilent
Site Admin


Dołączył: 03 Lip 2007
Posty: 757

PostWysłany: Pią Sie 24, 2007 9:17 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Żreć Tylko Połowe
_________________
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum sanepid.forumoteka.pl Strona Główna -> Aktualności Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1
Skocz do:  
Szybka odpowiedź
Użytkownik:
Wynik działania: 5+1 =


 
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki na tym forum
Możesz ściągać pliki na tym forum




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group