Forum sanepid.forumoteka.pl Strona Główna sanepid.forumoteka.pl
Opis Twojego forum
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

witam

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum sanepid.forumoteka.pl Strona Główna -> Forum
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WTiA
User


Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 12

PostWysłany: Czw Wrz 20, 2007 1:17 pm    Temat postu: witam Odpowiedz z cytatem

Witam wszystkich, ja wprawdzie nie jestem całkiem z waszej branży Smile, ale pokrewnie - jestem szefem małego akredytowanego laboratorium przy oczyszcalni ścieków. Zajmujemy się głownie ściekami i osadami, ale wody też nam nie obce.
Pozdrawiam
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Sylwia



Dołączył: 04 Gru 2016
Posty: 67

PostWysłany: Nie Gru 04, 2016 4:55 am    Temat postu: Forumoteka.pl Odpowiedz z cytatem



Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Agilent
Site Admin


Dołączył: 03 Lip 2007
Posty: 757

PostWysłany: Czw Wrz 20, 2007 1:22 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Serdecznie witamy.

Powoli ale konsekwentnie forum nam sie powieksza Smile

_________________
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
WTiA
User


Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 12

PostWysłany: Czw Wrz 20, 2007 1:27 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Mam nadzieję, na jakąś wymianę doświadczeń zarówno technicznych jak i dotyczących akredytacji. A znalazłam Was zupełnie przypadkiem Smile
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Aguśka
Forumowy wymiatacz


Dołączył: 26 Sie 2007
Posty: 201

PostWysłany: Czw Wrz 20, 2007 8:32 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

witamy, witamy Laughing
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
rembrandtin
Gość





PostWysłany: Wto Sty 08, 2008 11:16 am    Temat postu: prośba Odpowiedz z cytatem

przepraszam że zabieram głos na Waszej stronie i zajmuje tym miejsce ale przypadkiem znalazłem tą stronke i pomyslalem ze warto sprobowac.
zamierzam otworzyc salon fryzjerski i szukam jakiejs strony z rozpisanymi dokladnie warunkami jakie musze spelnic zeby ktos z PSSE odebral lokal tzn ogolne warunki znam ale potrzebuje dokladnie wiedziec jakie dokumenty musze w PSSE zlozyc i wzory tych dokumentow. czy ktos mi pomoże? może jakis link gdzie znajde dokładny spis dokunentow i ich wzory ew. jesli komus by sie chcialo do mnie wyslac takie dokumenty bede ogromnie wdzieczny moj adres: rembrandtin@op.pl
z góry dziekuje i pozdrawiam.
Powrót do góry
Agilent
Site Admin


Dołączył: 03 Lip 2007
Posty: 757

PostWysłany: Wto Sty 08, 2008 2:45 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jezeli chodzi o warunki sanitarne to :

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 lutego 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 31, poz. 273);
- dostępne na stronie sejmu www.sejm.gov.pl

a tak w skrocie:


WYMAGANIA SANITARNE, JAKIM POWINNY ODPOWIADAĆ ZAKŁADY FRYZJERSKIE, KOSMETYCZNE, TATUAŻU I ODNOWY BIOLOGICZNEJ

LOKALIZACJA I WARUNKI LOKALOWE

Zakład powinien być zlokalizowany w odrębnym budynku lub lokalu albo stanowić wyodrębnioną część budynku lub lokalu. Wejście do zakładu stanowiącego wyodrębnioną część budynku lub lokalu może być wspólne dla wszystkich użytkowników tego budynku lub lokalu i prowadzić z dróg komunikacji ogólnej lecz nie może być przechodnie tzn. prowadzić przez pomieszczenia, w których nie są świadczone usługi.

W zakładzie wydziela się:

1.

pomieszczenia, w których są świadczone usługi,
2.

pomieszczenia do wyrobu peruk wyposażone w umywalki z doprowadzoną ciepłą i zimną wodą,
3.

szatnię i poczekalnię dla osób korzystających z usług,
4.

pomieszczenia sanitarno-higieniczne dla osób korzystających z usług i zatrudnionych w zakładzie, przy czym w przypadku:

a/ zakładu stanowiącego wyodrębnioną część budynku lub lokalu, Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny może wyrazić zgodę na korzystanie z ustępu znajdującego się w innej części budynku lub lokalu, w odległości nie większej niż 75 metrów od zakładu, jeżeli dojście do tego ustępu odbywa się drogami komunikacji wewnętrznej,

b/ zakładów jednostanowiskowych miejsce do spożywania posiłków przez osoby zatrudnione w zakładzie oraz przechowywania odzieży można wydzielić w pomieszczeniu, w którym są świadczone usługi,

1.

pomieszczenie lub miejsce do przechowywania sprzętu do utrzymania czystości,
2.

pomieszczenie lub szafy do przechowywania preparatów kosmetycznych oraz czystej i brudnej bielizny,
3.

miejsce na pojemniki, w których są gromadzone odpady.

Ponadto w zakładzie należy wydzielić stanowisko do mycia i farbowania włosów wyposażone w umywalkę z doprowadzoną ciepłą i zimną wodą.

INSTALACJA WODNO-KANALIZACYJNA

Zakład powinien być przyłączony do instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej lub korzystać z własnego ujęcia wody. Do zakładu doprowadza się ciepłą i zimną wodę lub instaluje w nim urządzenia służące do podgrzewania wody. Ścieki ze wszystkich urządzeń sanitarnych, do których jest doprowadzona woda, są odprowadzane do instalacji kanalizacyjnej.

WYPOSAŻENIE

Przedmioty stanowiące wyposażenie zakładu, w szczególności meble, powinny mieć gładką, nie wchłaniającą kurzu i wody powierzchnię, odporną na uszkodzenia mechaniczne i działanie środków do dezynfekcji. Szatnie dla osób zatrudnionych w zakładzie wyposaża się w szafki, w których przechowuje się oddzielnie odzież własną, roboczą lub ochronną. Pomieszczenie lub miejsce do przechowywania sprzętu do utrzymania czystości wyposaża się w zamontowany na wysokości 0,5 m od podłogi zlew, z tym, ze w zakładach, w których znajdują się nie więcej niż 3 stanowiska, dopuszcza się wydzielenie miejsca wyposażonego w zawór ze złączką do węża oraz wpust podłogowy z syfonem.

ODPADY

W zakładzie należy ustalić instrukcję postępowania z odpadami. Odpady powinny być gromadzone w pojemnikach zamykanych, zaopatrzonych w worki foliowe.

BIELIZNA I ODZIEŻ ROBOCZA

Czystą bieliznę, odzież roboczą lub ochronną przechowuje się w przeznaczonych do tego celu szafkach, oddzielnych i odpowiednio oznakowanych.

Natomiast brudną bieliznę oraz odzież roboczą lub ochronną przechowuje się w wydzielonym pomieszczeniu lub miejscu, w zamkniętych i odpowiednio oznakowanych pojemnikach przeznaczonych do tego celu. Pojemniki z brudną bielizną oraz odzieżą roboczą lub ochronną po napełnieniu niezwłocznie usuwa się poza zakład. Pranie brudnej bielizny i odzieży roboczej lub ochronnej powinno odbywać się poza zakładem. Wykonywanie tych czynności w zakładzie jest możliwe tylko wówczas, gdy zakład posiada odrębne pomieszczenie na pralnię, spełniające wymagania określone w przepisach o warunkach technicznych budynków.

NARZĘDZIA, PREPARATY I INNE

Do wykonywania zabiegów używa się wyłącznie technicznie sprawnych narzędzi i urządzeń oraz preparatów o aktualnym terminie ważności i zaleconym stężeniu. Do dezynfekcji można używać tylko środków dopuszczonych do obrotu. Narzędzia przechowuje się w warunkach zabezpieczających je przed zanieczyszczeniem lub uszkodzeniem. Narzędzia jednorazowego użytku służące do świadczenia usług, powodujące naruszenie ciągłości tkanek, bezpośrednio po użyciu odkłada się do zamykanych, szczelnych pojemników o nienasiąkliwych ścianach. Narzędzia lub ich części, których stosowanie nie powoduje naruszenia ciągłości tkanek, po każdym użyciu dokładnie czyści się, myje i dezynfekuje. Natomiast narzędzia, których stosowanie powoduje naruszenie ciągłości tkanek, po każdym użyciu poddaje się dezynfekcji, a następnie myje i sterylizuje.

Narzędzia wielorazowego użytku poddaje się sterylizacji lub dezynfekuje przy użyciu środków do dezynfekcji. W przypadku narzędzi wykonanych z materiałów, uniemożliwiających poddanie ich sterylizacji należy dokonać dezynfekcji.

Preparaty kosmetyczne wykorzystywane przy świadczeniu usług przechowuje się, w oryginalnych opakowaniach, w sposób chroniący je przed utratą ich właściwości. Jeżeli zaś preparat kosmetyczny jest przechowywany w opakowaniu innym niż oryginalne, to na opakowaniu tym umieszcza się etykietę zawierającą nazwę preparatu, jego wytwórcę oraz termin, do którego może być użyty.

Na pojemnikach zawierających roztwór preparatów kosmetycznych i środków do dezynfekcji umieszcza się etykietę zawierającą:

1.

nazwę preparatu lub środka,
2.

datę przygotowania roztworu,
3.

termin, do którego może być użyty,
4.

imię i nazwisko osoby przygotowującej roztwór

Tamponów, płatków, gazików z waty, ligniny i ręczników papierowych używa się jednorazowo. Jeżeli materiały te używane są w czasie świadczenia usług mogących powodować naruszenie ciągłości tkanek, to należy je przechowywać w opakowaniach, na których umieszcza się etykietę zawierającą datę ich sterylizacji. Podkreśla się, iż w czasie świadczenia usług mogących powodować naruszenie ciągłości tkanek używać można wyłącznie jałowych materiałów, które przechowywane są oddzielnie w opakowaniach sterylizacyjnych, zabezpieczających je przed wtórnym skażeniem.

ZAKŁADY KOSMETYCZNE

W zakładach kosmetycznych zabiegi odbywają się w wydzielonych pomieszczeniach wyposażonych w umywalki z doprowadzoną ciepłą i zimną wodą. W tych zakładach, w których stosuje się preparaty kosmetyczne powodujące zewnętrzne zanieczyszczenie ciała należy wydzielić łazienkę wyposażoną w natrysk, miskę ustępową oraz umywalkę, dostępną bezpośrednio z pomieszczenia, w którym są świadczone usługi.

Jeżeli w zakładzie kosmetycznym są świadczone usługi w zakresie pedicure, wydziela się stanowisko o powierzchni co najmniej 6 m2, odizolowane od innych stanowisk. Stanowisko to wyposaża się w:

1.

brodzik do moczenia nóg z bieżącą ciepłą i zimną wodą lub
2.

przenośny brodzik do moczenia nóg, który myje się i dezynfekuje po każdym użyciu.

ZAKŁADY TATUAŻU

Zabiegi w zakładach tatuażu odbywają się w wydzielonych pomieszczeniach wyposażonych w umywalki z doprowadzoną ciepłą i zimną wodą.

Do przekłuwania ciała należy stosować wyłącznie pistolety, w których elementy mające kontakt z ciałem są jałowe.

ZAKŁADY ODNOWY BIOLOGICZNEJ

W zakładach odnowy biologicznej, w których znajdują się pomieszczenia do ćwiczeń fizycznych, masażu wodnego lub sauny, wydziela się szatnie.

Szatnia taka powinna składać się z:

1.

pomieszczenia do przechowywania odzieży o powierzchni dostosowanej do maksymalnej liczby osób korzystających z usług świadczonych w zakładzie lecz nie mniej niż 0,5 m2 wolnej powierzchni podłogi na osobę, wyposażonego w oddzielne dla każdego:
*

miejsca do siedzenia,
*

szafki lub wieszaki na odzież,
2.

pomieszczenia sanitarnego dostępnego bezpośrednio z pomieszczenia do przechowywania odzieży i wyposażonego co najmniej w:

*

1 natrysk dla 10 osób,
*

1 umywalkę dla 10 osób,
*

1 ustęp.

Należy ponadto pamiętać, że w przypadku zorganizowania wspólnych ćwiczeń dla kobiet i mężczyzn wydziela się osobne szatnie dla kobiet i mężczyzn. Przy czym pomieszczenie do przechowywania odzieży może być wspólne pod warunkiem wydzielenia co najmniej jednej kabiny do przebierania.

Pomieszczenia do ćwiczeń fizycznych wyposaża się w klimatyzację lub wentylację mechaniczną, o wydajności zapewniającej przepływ powietrza zewnętrznego w ilości co najmniej 50 m3/godz. na jedną osobę, przy uwzględnieniu maksymalnej liczby osób korzystających z usług świadczonych w zakładzie, zaś w siłowniach co najmniej 100 m3/godz. na jedną osobę.

W pomieszczeniu solarium, masaży mokrych oraz w pomieszczeniach, w których znajdują się natryski i łaźnie parowe, instaluje się wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną, podciśnieniową.

Urządzenia do opalania, a także stanowisko do masażu suchego powinny być umieszczone w wydzielonym pomieszczeniu lub miejscu. Takie pomieszczenie lub miejsce powinno być osłonięte ściankami o wysokości co najmniej 2 m i wyposażone w:

1.

zasobnik z ręcznikami jednorazowego użytku;
2.

środki dezynfekcyjne;
3.

szafkę lub wieszak na odzież osób korzystających z usług.

Łóżka lub kabiny do opalania powinny być wyposażone w nawiew powietrza i regulację parametrów. Po każdym użyciu łóżko lub kabinę do opalania dezynfekuje się, zaś informację o wykonaniu tej czynności należy umieścić w widocznym miejscu.

W pomieszczeniu masażu wodnego, łaźni parowej i w pomieszczeniu natrysków instaluje się wpusty podłogowe oraz zawory ze złączką do węża. W pomieszczeniach tych nie stosuje się podestów. Należy pamiętać, że przepływ wody dla jednego sitka natryskowego powinien wynosić co najmniej 40 l na osobę.

Ponadto w pomieszczeniu masażu przy stanowisku do masażu instaluje się umywalkę, dozownik mydła w płynie oraz umieszcza się ręczniki jednorazowego użytku.

Osoby korzystające z masażu wodnego, łaźni parowych i natrysków powinny posiadać ochraniacze na stopy.

W zakładzie, w którym znajdują się pomieszczenia sauny, wydziela się pomieszczenie sanitarne, składające się co najmniej z jednego natrysku, umywalki i ustępu.

Osobom korzystającym z sauny należy zapewnić oddzielne przebieralnie. Przy czym dopuszcza się możliwość korzystania z innych przebieralni i pomieszczeń sanitarnych, jeżeli znajdują się w sąsiedztwie sauny.

Trzeba pamiętać, że w zakładzie odnowy biologicznej organizuje się pomieszczenie lub miejsce do wypoczynku dla osób korzystających z usług tego zakładu. W pomieszczeniu do wypoczynku przy saunie należy zapewnić co najmniej 2 wymiany powietrza na godzinę.

ZAKAZY

Niedopuszczalne jest:

*

wielokrotne używanie narzędzi przeznaczonych do jednorazowego użytku,
*

stosowanie preparatów kosmetycznych nie spełniających wymagań określonych w przepisach o kosmetykach oraz o substancjach i preparatach chemicznych,
*

palenie w zakładzie wyrobów tytoniowych poza miejscami wyraźnie wyodrębnionymi w tym celu,
*

wprowadzanie zwierząt do zakładu,

INNE

Ustawodawca dopuszcza:

*

sprzedaż, w wydzielonym pomieszczeniu lub miejscu, artykułów fryzjerskich, kosmetyków oraz wyrobów perukarskich,
*

podawanie lub sprzedaż napojów bezalkoholowych, przy zachowaniu warunków określonych w przepisach o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia.


Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 17 lutego 2004r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej (Dz. U. Nr 31, poz. 273), które weszło w życie z dniem 28 maja 2004r.

_________________
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
rembrandtin
Gość





PostWysłany: Sro Sty 09, 2008 12:11 pm    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

piekne dzieki ale to rozporzadzenie czytalem a chodzilo mi jakie dokumenty musze zlozyc w PSSE ale ok juz znalazlem jeszcze raz dzieki
Powrót do góry
Sylwia



Dołączył: 04 Gru 2016
Posty: 67

PostWysłany: Nie Gru 04, 2016 4:55 am    Temat postu: Forumoteka.pl Odpowiedz z cytatem



Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Mona
Forumowy wymiatacz


Dołączył: 29 Cze 2010
Posty: 105

PostWysłany: Sro Cze 30, 2010 8:32 am    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Jestem nowa i poruszam się trochę po omacku.
Znalazłam miejsce do przywitania się - więc witam wszystkich Very Happy
Czytam z zainteresowaniem wiele wątków. Zauważam jednak, że chętniej Goście rozwiązują swoje problemy, niż my wymieniamy specyficzne przecież doświadczenia. Pozdrawiam. Smile

PS. Post rembrandtina (o zakładzie fryzjerskim) i odpowiedź na niego należałoby przenieść do tematu "co i jak w sanepidzie"
PS2. A wszystkie powitania (cztery watki) może połączyć w jeden temat.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum sanepid.forumoteka.pl Strona Główna -> Forum Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz dołączać plików na tym forum
Możesz ściągać pliki na tym forum




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group